voor de creatieve vakken in het primair onderwijs (PO)
Aanvullende vaardigheden voor de creatieve vakken door Yeti Design (gebaseerd op de “Vaardigheden in het landelijke curriculum” van het SLO.

Yeti Design maakt een curriculum voor de creatieve vakken. Het SLO heeft de basis vaardigheden vastgelegd in het model “Vaardigheden in het landelijke curriculum”. Yeti Design sluit zich daar graag bij aan en heeft daar nog wat aanvullingen op. Deze zijn gericht op duurzaamheid, (social) media, reclame, communiceren en begrijpen, en respect voor mens (en dier). Deze toevoegingen zijn volgens de gedachtengang van Yeti noodzakelijk voor kinderen om zich te kunnen handhaven in een steeds sneller veranderende wereld.
Ecologie en duurzaamheid worden steeds belangrijker door de toenemende klimaatcrisis. Door kinderen hierin mee te nemen en een handelingsperspectief te bieden krijgen ze inzicht en leren ze hoe ze met kleine handelingen kunnen bijdragen aan een beter klimaat.
Ook inzicht in media en reclame is volgens Yeti een belangrijk houvast voor kinderen. Op zeer jonge leeftijd krijgen kinderen al te maken met digitale middelen waarbij kinderen onbeschermd zijn voor informatiestromen die niet te controleren zijn. Via algoritmes worden alle bewegingen gedetecteerd en worden mensen gevolgd en steeds weer gelokt om deel te blijven nemen aan social media platformen. Door kinderen goed te informeren en ze spelenderwijs te leren hoe dit werkt, krijgen ze de tools in handen om hier goed mee om te gaan.
De vaardigheden volgens Yeti Design:
Duurzaam denken en doen
Kinderen worden al op jonge leeftijd via diverse mediakanalen doordrongen van de noodzaak om onze planeet te behouden en beter te maken. Creative opdrachten waarbij op eenvoudige wijze leerlingen kunnen kennismaken met bodem, water en lucht maken het probleem inzichtelijk en biedt kinderen het vertrouwen dat we met zijn allen veel kunnen bereiken. Zo leren ze milieuproblemen kleinschalig aan te pakken en te begrijpen. Dit vormt een basis voor innovaties en eventueel een grootschaligere aanpak in de toekomst.
Kritische denkvaardigheden
Grote informatiestromen in een snel veranderende wereld maken het noodzakelijk dat kinderen leren kritisch te denken, een eigen mening te ontwikkelen en het belang te zien van goede informatie (bronnen). Ze ontwikkelen hun bewustzijn en leren eigen standpunten in te nemen. Door een flexibele houding en (zelf)reflectie kunnen die standpunten worden bijgesteld. Creatieve processen vragen om kritisch denkvermogen. Spelenderwijs leren kinderen experimenteren, keuzes maken en hun standpunt bij te stellen.
Creatief denken
Door zoeken naar originaliteit en eigen stijl waarbij creatieve technieken gebruikt worden leren kinderen buiten gebaande paden te treden. Het is belangrijk dat kinderen leren te durven, te experimenteren, fouten te maken maar ook risico’s te nemen en naar andere creatieve en/of innovatieve olossingen te zoeken. Onderzoek, experiment en materiaalbeleving zijn van belang voor hun ontwikkeling. Met creatieve processen worden kinderen aangemoedigd verder te denken en andere richtingen te onderzoeken.
Probleem oplossend denken
Creatief denken en probleem oplossend denken liggen dicht bij elkaar. Door creatieve vraagstukken kunnen kinderen leren zoeken naar verschillende oplossingen. Bij het onderzoeken van de verschillende mogelijkheden en buiten de gebaande paden treden ligt de basis om problemen te kunnen herkennen, analyseren (onderverdelen in deelproblemen), zoeken naar oplossingen, en in een later stadium te evalueren en een plan te kunnen bijstellen. Hierdoor leren ze ook andere problemen anders te benaderen.
Digitale (informatie) vaardigheden
Doordat digitale media een gegeven is van deze tijd is het belangrijk dat kinderen goed met informatie om kunnen gaan. Door leerlingen stap voor stap diverse computervaardigheden te leren is het ook voor docenten mogelijk mee te groeien in die ontwikkeling. Bovenal moet het vak aantrekkelijk zijn voor leerlingen. In ons creatieve lesmateriaal wordt onder meer aangeboden: tekenen op de computer, presentaties maken, cijfers en wereldgegevens / -data, digitale escaperooms, eenvoudige spellen maken en meer!
Inzicht in media en reclame
Reclame en social media hebben grote impact op ons leven en denken. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met de opgelegde realiteit die in reclame, media en in games wordt aangestuurd. Kritisch denken en bewustwording van gedragspatronen en geldstromen is van belang. Door kinderen te leren hoe ingespeeld wordt op zaken als schoonheidseisen, gezondheid, duurzaamheid en (koop)gedrag, ontwikkelen ze een kritische houding en een realistischer beeld ten aanzien van de media.
Communiceren en begrijpen
Schrijven en spreken, beeld en geluid, er wordt veel gevraagd van de communicatieve vaardigheden van mensen. Communicatie is belangrijk in gesprekken en in digitale omgevingen. Door samenwerkingen en experimenten binnen creatieve (IT-)vraagstukken leren kinderen over interpretatie van gevoelens/houding, inhoud en overbrengen van een boodschap maar ook mediakanalen en informatiemanagement. Hierdoor ontwikkelen leerlingen hun sociale intelligentie en worden ze communicatief sterker.
Samenwerken en respect
Samen op één lijn komen, eventueel concessies doen, elkaar waarderen, het werk verdelen op basis van vaardigheden en kennis. Samenwerken is niet alleen een noodzakelijke vaardigheid maar zorgt er voor dat werk sneller, makkelijker maar vooral ook gezelliger wordt. Creatieve uitdagingen vragen om gezelligheid en sfeer. Kinderen leren samenwerken in groepen van verschillende culturen en achtergronden aan activerende en motiverende opdrachten waarbij ruimte is voor iedereen en respect centraal staat.
Sociale en culturele vaardigheden
Contacten leggen, omgaan met verschillende mensen (en culturen), inzicht in eigen gevoel en houding en inzicht in de (re-)acties en houding van anderen. Sociaal emotionele vaardigheden die nodig zijn in het leven en die ook benoemd en gestuurd kunnen worden. Met creatieve uitdagingen en werken in grote en kleine gedifferentieerde groepen leren kinderen zich bewust te worden van en om te gaan met denkwijzen, gedragspatronen, communicatie en emoties van henzelf en die van anderen.
Zelfstandig handelen en zelfsturing
In creatieve processen is keuzes maken en (zelf)sturing iets dat spelenderwijze geleerd wordt. Door creatieve opdrachten waarbij geleerd wordt het proces te overzien, te reflecteren op het creatieve proces en om te nieuwe keuzes te voorzien voor volgende creatieve uitdagingen. Zo kan de leerling steeds beter het proces aansturen en daar zelfstandiger in worden. Dit geeft de leerlingen een goed uitgangspunt om ook over hun eigen leven sturing te kunnen geven en waar nodig (moeilijkere) keuzes te maken.
Leerling competentie volgsysteem:
gericht op de kwaliteiten en interesses van de leerling
Voor kinderen wordt het steeds moeilijker zich te handhaven in een veranderende wereld. Onder meer door de komst van internet waardoor kennis makkelijk vindbaar is, maar ook door social media waarbij kritiek een grote rol heeft. Hierdoor wordt het voor leerlingen steeds moeilijker om zichzelf en anderen goed te leren kennen. Yeti Design heeft mede daarom een model/systeem ontwikkeld waarbij het niet om cijfers en scores gaat, maar om de persoonlijke interesses en vaardigheden van de leerling.
Voor elke leerling kan een profiel (Leerling Competentie Vaardighedenprofiel, LCV) worden opgebouwd van hun interesses, vaardigheden en kwaliteiten tijdens de basisschooltijd. Dit profiel is erop gericht om leerlingen een paspoort van zichzelf aan te bieden. Hierbij staanj de kwaliteiten en interesses van de leerling centraal. Dat is een goede voorbereiding op het middelbaar onderwijs, vergemakkelijkt het maken van keuzes en geeft een goed inzicht van de interesses van de leerling. Dit profiel gaat niet meer uit van het klassieke cijfermatig een beoordeling geven, maar legt de focus met name op de kwaliteiten en interesses van de leerling én waar de leerling zich nog verder in zou kunnen ontwikkelen.
Docentenhandleiding
Daarnaast kan Yeti Design een duidelijke docentenhandleiding erbij leveren die de docent zeer veel tijd bespaart.
- Bij elke handleiding/les staat in illustraties en tekst aangegeven welk materiaal er nodig is per les, u hoeft het alleen nog maar klaar te leggen.
- Bij elke les wordt een basis plus een stukje verdieping gegeven, voor leerlingen die meer willen weten. Deze extra informatie is niet noodzakelijk voor het volgen van de les zelf, maar kan gebruikt worden om differentiatie in de lessen aan te bieden.
- De docentenhandleiding bespaart u veel werk en dus ook tijd. U hoeft niet zelf lessen te zoeken of achtergrondinformatie.
Vakoverschrijdend lesplan
Het complete leerplan loopt van groep 1 tot en met groep 8 en is zo opgebouwd dat veel technieken aangeboden worden en er vakoverschrijdende lessen worden gegeven. Het lesaanbod van Yeti is heel makkelijk en snel te gebruiken. Het is uniek doordat er gebruik gemaakt wordt van een lesplan met lessen die online of offline, via digibord of print direct gebruikt kunnen worden.
Creatief denken
Het lesmateriaal combineert spelen en leren op unieke wijze. Er is ruimte voor kunst, cultuur, duurzaamheid maar ook voor experimenteren en creëren. Ook digitale informatievaardigheden zijn onderdeel van het lesmateriaal. Doen, durven, proefjes nemen, maar ook fouten maken en ervan leren is de basis voor de lessen. Kinderen worden uitgedaagd om hun kritische denkvaardigheden te ontwikkelen. De lessen kunnen zowel als print of digitaal / online via digibord (of op afstand) gebruikt worden.
Meer ruimte voor kunst en cultuur, maar ook voor experimenteren en creëren
