Curriculum ontwerp

voor de creatieve vakken in het primair onderwijs (PO)

De 21e eeuwse vaardigheden van Yeti Design

Yeti Curriculum Design maakt handig en snel te gebruiken lesmateriaal met docentenhandleidingen voor de creatieve vakken in het basisonderwijs. Het materiaal sluit aan op de 21e-eeuwse vaardigheden van het SLO met een paar extra’s. De focus ligt op creatief denken (omdenken / probleemoplossend denken), duurzaamheidsociaal-emotionele vaardighedenzelfsturing en gebruik van digitale media. Daarbij staat spelenderwijs leren (en denken) centraal. Zo biedt Yeti het meest complete lesprogramma aan voor de creatieve vakken waar u als docent heel snel en eenvoudig mee kunt werken.

Het lesmateriaal voor de basisschool is gebaseerd op de richtlijnen van het SLO (de 21e eeuwse vaardigheden) in combinatie met “STEAM” waarbij experiment en exacte vakken gecombineerd worden met de creatieve vakken. Daarnaast is er veel aandacht voor duurzaamheid en ecologie, sociaal-emotioneel denken en handelen, maar ook voor de invloed van social media en reclame op ons denken en doen. Deze onderdelen zijn toegevoegd omdat kinderen al op jonge leeftijd via diverse media geconfronteerd worden met problemen die gerelateerd zijn aan de aarde, maar ook aan hun gezondheid, uiterlijk en gedrag. Door Yeti Design zijn beide concepten verder uitgewerkt als STEAM+. Door Yeti Design zijn beide concepten verder uitgewerkt als STEAM+.

Enkele voorbeelden van ons lesmateriaal voor de creatieve vakken (onderbouw):


Kinderen krijgen door digitale media maar ook door nieuws en gesprekken al heel veel mee van wat er speelt rondom duurzaamheid en het behoud van de aarde. Door kinderen te leren over bodem, water, lucht, dieren en planten en ze een duidelijk handelsperspectief te bieden krijgen leerlingen op positieve wijze meer grip op de gevolgen van klimaatverandering. Door het aanbieden van eenvoudige manieren om zelf een goede bijdrage te leveren aan milieu en leefomgeving leren de kinderen hoe ze kunnen helpen op kleinschalige wijze en krijgen ze inzicht in de problematiek van klimaatverandering.

Kinderen krijgen veel over zich heen. Er wordt steeds meer van ze verwacht en het wordt steeds moeilijker om positief in het leven te staan. Door kinderen te begeleiden bij hun sociaal emotionele vaardigheden leren ze meer grip te krijgen op hun eigen gedrag, meer begrip te krijgen voor elkaar en ze leren hoe ze anderen kunnen helpen. Door kinderen te leren dat hun emoties maar ook onderlinge verschillen belangrijk zijn krijgt elk kind meer respect en vindt zo makkelijker een plaats binnen de groep. Bovendien lere ze om te gaan met de emoties van zichzelf en van anderen.

Al op heel jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met reclame en social media. Wanneer kinderen leren om zich beter te kunnen handhaven in de (digitale) wereld en leren te begrijpen hoe die wereld werkt kunnen ze in de toekomst beter keuzes maken in de wereld van social media en reclame. Kinderen leren over het doel van reclame, hoe computer algoritmes werken die bijhouden wat je interesses zijn en hoe digitale media kan bijdragen aan een (vaak negatief) zelfbeeld. Leerlingen krijgen zo meer grip op social media en reclame en wat hun eigen rol daarin kan zijn.